1. През 1515 г. московската Успенска
катедрала била украсена с великолепни икони, рисувани от учениците на
великия майстор Андрей Рубльов. Когато митрополитът, епископите и
вярващите влезли в църквата, те единодушно извикали: “Истина, сякаш
небесата са се отворили и се е явило Божието величие!” Лесно е да
разберем това чувство пред иконата на Светата Троица, иконата на
иконите, създадена от монаха Андрей Рубльов през 1425 г. Приблизително
век и половина след това Стоглавият събор я провъзгласява за образец на
иконописта и на всички изображения на Пресветата Троица.
През 1904 г. реставрационната комисия
сваля металния обков и след работа по премахване на по-сетнешните
наслоения иконата се показва в такъв блясък, че членовете на комисията
са буквално потресени. Със сигурност може да се каже, че в света няма
нищо по подобно като мощ на богословския синтез, богатство на
символиката и несравнима художествена хубост.
2. Можем да доловим три плана,
наложени един върху друг. На първо място е споменът за библейския разказ
за Авраам, посетен от трима странници (Бит. 18: 1-15). Литургичното
тълкуване казва: “Блажени Аврааме, ти си Ги видял, ти си приел единното и
троично Божество.” Но вече липсата на Авраам и Сара върху иконата ни
зове да проникнем по-дълбоко и да минем към втория план, този на
“божественото домостроителство”. Тримата небесни странници образуват
“Предвечен съвет” и пейзажът променя значението си: шатрата на Авраам
става дворец-храм, мамврийският дъб – дърво на живота, космосът –
схематичен срез на природата, лек знак за нейното присъствие. И
закланото теле върху блюдото отстъпва място на евхаристийната чаша.
Тримата
ангели, леки и стройни, имат твърде удължени тела (четиринайсет пъти
по-големи от главата, а не седем, както е при нормалната пропорция).
Крилата на ангелите, както и схематичният маниер на изобразяването на
пейзажа внушават непосредственото впечатление за нещо нематериално,
липсата на всякаква земна тежест. Обратната перспектива заличава
разстоянието, далечината, в която всичко изчезва, и чрез противоположния
ефект доближава фигурите до нас, показвайки, че Бог присъства тук и че
Той е навсякъде. Живата лекота на композицията – тайната на Рубльовия
гений – създава едно крилато видение.
Тримата беседват – навярно върху
думите на Евангелие от Йоан: “Защото Бог тъй обикна света, че даде Своя
единороден Син.” Но словото Божие винаги е действие и то приема
очертанията на чаша.
За третия, вътрешнобожествения план
можем само да се досещаме, защото той е трансцендентен и недостъпен. И
все пак той присъства, защото домостроителството на спасението извира от
вътрешния живот на Бога.
3. Бог е любов в Самия Себе Си, в
Своята троична същност, и Неговата любов към света е само отражение на
Неговата троична любов. Божията саможертва, която съвсем не е лишение, а
израз на преизобилстваща любов, е показана като чаша и ангелите са
събрани около една божествена трапеза. Последните реставрации разкриха
съдържанието на чашата. По-късният слой, който изобразява чепка грозде,
скрива първоначалното изображение на агнец, което съпоставя небесната
Трапеза с думите на Апокалипсиса: “Агнец, заклан от създание мира”.
Любовта, жертвата, заколването предхождат акта на създаването на света,
те са причината му.
Тримата ангели са в състояние на
покой, върховния мир на едно същество в себе си, и този покой е
“опияняващ” – това е истински екстаз, “оттегляне в себе си”. Същинският
парадокс е самият този екстаз, който пребъдва в собствената си
дълбочина. Св. Григорий Нисийски разкрива добре неговата тайна:
“Най-парадоксалното е, че покоят и движението са едно и също.”
Движението тръгва от левия крак на
десния ангел, продължава в наклона на главата му, минава при средния
ангел – повличайки неудържимо след себе си космоса: скалата и дървото – и
завършва във вертикалното положение на левия ангел, където се
успокоява, сякаш намирайки покой. Заедно с това кръгово движение, чиято
завършеност управлява всичко останало така, както вечността управлява
времето, вертикалата на храма и на ангелските жезли демонстрира стремежа
на земното към небесното – там, където поривът намира крайната си цел.
4. Това видение на Бога сияе с
надсветовната истина на догмата. Рубльовото изображение на ангелите
изтъква тяхното единство и равенство – бихме могли да вземем всеки от
ангелите за всеки друг – разликата между тях е само във взаимното им
разположение. И все пак тук няма нито повтаряне, нито смесване. Сияйното
злато на иконите винаги изобразява божествеността, нейното изобилие;
крилата на ангелите обгръщат, покриват всичко със своя размах и
вътрешните контури на крилата подчертават с нежносиния си цвят
единството и небесния характер на едната природа. Един Бог и три
съвършено равни Лица – това се подчертава от еднаквите жезли на
ангелите, знаците на царската им власт. Божественият образ на троичното
единство ни гледа, преодолявайки разделенията и раздорите ни. Тази икона
е властен зов, който действа, изхождайки само от своята реалност и чрез
простото си съществуване.
5. Геометрични форми на композицията
са правоъгълникът, кръстът, триъгълникът и кръгът. Те задават
структурата на образа отвътре и е редно да бъдат забелязани. Според
представите на онази епоха земята е осмоъгълна и правоъгълникът, който
виждаме върху долната част на масата, е свещен знак на земята1.
Горната част на масата също е правоъгълна; така са обозначени четирите
краища на света или четирите основни точки, които у светите отци
символизират с броя си четирите Евангелия в тяхната пълнота, към която
нищо не може да се добави; това е знак на универсалността на Словото.
Тази горна част на масата-олтар изобразява Библията, приносната чаша,
плода на Словото. Ако продължим линията на дървото на живота
(разположено зад централния ангел), ще видим как то се спуска надолу,
пресича масата и потапя корените си в земния правоъгълник, защото се
възвестява от Словото и се храни от съдържанието на Чашата. Тук намираме
обяснението на неговата тайна: защо дървото е носело плодовете на
вечния живот и защо е било дърво на живота. В Навечерието на Рождество
чуваме: “Огненото оръжие отстъпва назад и Херувимът се оттегля от
дървото на живота”, защото плодовете му са в евхаристията.
Ръцете на ангелите се схождат към
знака на земята, която е точката на прилагане на божествената Любов.
Светът е извън Бога като същност с друга природа, но той е включен в
свещения кръг на “приобщаването към Отца”, следва кръговото движение,
оказвайки се горе на небето под формата на скала и това кръгово движение
приключва за света в двореца-храм. Този храм е сякаш продължение на
Ангела-Христос, на Въплъщението Му. То е Негово космично тяло, Църква,
невеста на Агнеца, съединена с Него “неслято и неразделно”. Храмът
пребъдва в неподвижността на покоя на Велика събота – целта на троичното
движение. Цикълътна космичната литургия е затворен. Това е
есхатологично видение на Новия Иерусалим. Позлатената част на храма,
която излиза напред като застъпническа сила, символизира майчиното
застъпничество на Богородица и свещенството на светиите, тя изобразява
омофора на Пресвета Богородица, нейния Покров.
Според преданието именно от дървото
на живота е бил взет материалът за Христовия кръст. И фигурата на кръста
е незримо, но съвсем очевидно основание на композицията. Нимбът около
главата на Отца, чашата и знакът на земята са на една и съща вертикална
линия, разделяща иконата на две части и пресичаща хоризонталната линия,
която обединява светещите кръгове на страничните ангели и образува
кръст. По този начин кръстът е вписан в свещения кръг на божествения
живот като жива ос на троичната любов. “Отецът е любов, която разпъва,
Синът е любов, която се разпъва, Светият Дух е кръстът на любовта,
неговата непобедима сила” (св. Филарет Московски). Движението обикаля
гредите на кръста и те обгръщат вселената като простряни ръце Христови:
“И кога бъда издигнат от земята, всички ще привлека към Себе Си” (Йоан
12: 32). Синът и Духът са двете ръце на Отца. Ако съединим крайните
точки на масата и точката над главата на средния ангел, ще видим, че
ангелите са вписани точно в един равностранен триъгълник. Той обозначава
единството и равенството на Троицата, чийто връх е πηγαία Θεότης,
Отецът. И най-сетне линията, която можем да прокараме, следвайки
външните контури на тримата ангели, образува идеален кръг, обозначаващ
божествената вечност. Центърът на този кръг е в ръката на Отца,
Вседържителя.
6.
В позата на Отца има нещо монументално, от Него лъха величествен мир и
неподвижност, чиста актуалност, завършеност, статичен принцип на
вечността. В същото време като поразителен контраст надигащата се вълна
на движението на дясната ръка, нейната мощна крива, отговаряща на също
толкова силния наклон на шията и главата, изразява динамичния принцип.
Неизреченото в Божията тайна е в това съединение на неподвижността и
движението, на Абсолюта на философите, чистия Акт на богословите и живия
Бог на Библията, “нашия Отец, който е на небето”.
Божественото могъщество, както го
изповядва нашият Символ на вярата (“Вярвам в един Бог Вседържител”) е
могъществото на Бащината любов, отразено в погледа на средния ангел. Той
е Любов и именно поради това може да яви Себе Си само в единството и да
бъде познат само като единство. “Никой не идва при Отца освен чрез
Мене” (Йоан 6: 44). Това съвсем не е някакво евангелско тесногръдие или
изключителност, а най-разтърсващо откровение на самата природа на
любовта. Няма знание за Бога извън връзката между Бога и човека и тази
връзка винаги е троична, тя приобщава към единството на общението на
Отца и Сина. Това ни позволява да разберем защо Отец никога не се явява
непосредствено. Той е Изворът и именно затова Той е Безмълвие. Той се
явява вечно, но именно чрез двуединството на Сина и Светия Дух. Иконата
изобразява това съгласие, чийто жив център е чашата.
Линиите отдясно на централния ангел
се засилват, доближавайки се до левия ангел. На символичния език на
линиите изпъкналите криви означават винаги реч, придвижване, откровение;
напротив, вдлъбнатите означават послушание, внимаване, самоотричане,
възприемчивост. Отецът е обърнат към Своя Син. Той говори. Движението,
което обхваща Негово същество, е екстаз. И той се изразява изцяло в
Сина: “Отецът е в Мене... Всичко, което има Отец, е Мое” (Йоан 16: 15).
7. Синът слуша, параболичните линии
на дрехата Му изразяват висшата степен на вниманието – самоотричането.
Той се отказва от Себе Си, за да бъде само Бащино Слово: “Думите, които
Аз ви казвам, не от Себе Си ги казвам; Отецът, който е в Мене, Той върши
всичко”. Дясната Му ръка възпроизвежда Бащиния жест: благословията.
Двата пръста, изпъкващи на фона на белотата на масата-Библия,
възвестяват пътя на спасителното единение на двете природи в Христос,
въвеждащи човешкия свят в общение с Отца.
8. Сведената долу ръка на десния
ангел показва посоката на благословията – света; тя сякаш покрива,
брани, “почива” (според израза на библейския разказ за творението). Над
правоъгълника на света тази ръка изглежда като простряно крило на чиста
Гълъбица.
В мекотата на линиите на ангела отдясно има нещо майчинско2.
Той е Утешител, но също така и Дух, Дух на Живота. Той е Този, Който
дава живот и от Когото извира всеки живот. Той е третият член на
божествената любов, Духът на Любовта. Неговото положение се различава
донякъде от положението на двамата други ангели. С наклона си и порива
на цялото си същество Той застава в средата между Отца и Сина, Той е
Духът на единството и взаимопроникването. Това се демонстрира ясно от
забележителния факт, че движението започва от Него. Именно в Неговото
дихание Отецът преминава в Своя Син, Синът приема Своя Отец и Словото
звучи. Както казва св. Йоан Дамаскин, “чрез Светия Дух ние познаваме
Христа, Божия Син, и чрез Сина съзерцаваме Отца”. Така на Богоявление
Отецът се обръща към Сина именно чрез движението на Гълъба.
9. В иконописта багрите притежават
свой собствен език. У Рубльов те добиват несравнимо богатство, пълно
музикално съзвучие на цялата гама от най-фини отсенки, звучащи във
всички детайли на композицията. И все пак тук липсва ефектът на шарената
пъстрота, нищо не нарушава дълбочината на божествената съсредоточеност.
Няма сянка и всеки фрагмент не е осветен отвън, а излъчва собствена
светлина, струяща от тайните му дълбини. Наситеността на багрите на
централната фигура контрастира с белотата на масата и се отразява в
коприненонежните бликове на ангелите от двете му страни. Тъмният пурпур
(божествената любов) и наситеното синьо (небесната истина) образуват
заедно със сияйното злато на крилата (божественото изобилие) едно
съвършено съзвучие, което продължава и се повтаря в по-лека тоналност
като омекотено откровение или постепенно приобщаване: светлорозово и
светлолилаво отляво, омекотено гълъбово и сребристозелено отдясно.
Златото на седалищата на божественото подножие говори за изобилието на
троичния живот. Гълъбовото, наречено “Рубльово гълъбово” предава цвета
на небето на Троицата и рая, ставайки все по-светло – то е сякаш
небесната светлина на самата икона.
По този начин Отецът, непристъпен в
наситеността на своите багри, в мрака на Своята светлина, се показва
омекотен, достъпен в сияйния облак на Сина и Светия Дух. Отдалеч тази
композиция прави впечатление на пурпурно-синкав пламък. Всичко пламти в
ярка южна атмосфера: “Който е близо до Мене, близо е до огън.”
Ръката на Отца държи началото и края,
тя е простряна над чашата. Агнецът, заклан от създание мира, и
Агнецът-Храм на Новия Иерусалим, Тайната вечеря на Христос и Неговото
обещание да пие от лозовия плод в Бащиното Си Царство включват времето
във вечността. Чашата блести в ярката белота на Словото, която отразява
всички багри на Истината, това е излъчването на божественото сърце,
взаимният дар на трите божествени Лица.
Мощен зов се чува от тази икона: “Да
бъдат едно, както Ние сме едно”. Човекът е създаден по образа на
Троичния Бог и самата му природа съдържа Църквата-общение като негова
пределна истина. Всички хора са призовани да се съединят около едната
Чаша, да се издигнат на висотата на Божието сърце и да се приобщят към
месиянската трапеза, за да станат единен Храм-Агнец: “Това е вечният
живот, да познават Теб, единствения истински Бог, и пратения от Теб
Иисус Христос.”
Видението завършва в тази
есхатологична тоналност: то предвещава Царството Небесно, озарено от
неземна светлина, от чиста, безкористна радост, от божествена радост –
защото само Троицата съществува, защото сме обичани и всичко е
благодатно. Душата замлъква, покъртена. Мистиците никога не говорят за
върховете, само мълчанието открива вътрешната им светлина.
Бележки
1 Козма Индикоплов,
великият пътешественик от ІV в., твърди в своята Християнска топография
на света, че земята има формата на голям квадрат.
2 В семитските езици Руах (Дух) е от женски род. Сирийските текстове наричат често Духа “Утешителка”.
2 В семитските езици Руах (Дух) е от женски род. Сирийските текстове наричат често Духа “Утешителка”.
Превод: Андрей Романов
Източник: pravoslavie.bg
No comments:
Post a Comment